Psychodrama with Children: Healing children through their own creativity
KENDE B. HANNA
Routledge
Published Dec 16, 2016
Psychodrama with Children: Healing children through their own creativity
KENDE B. HANNA
Routledge
Published Dec 16, 2016
„NÖVEKVŐ ESÉLLYEL AZ ÉLETFELADATOK MEGOLDÁSÁHOZ!”
Individuálpszichológiai módszerekkel folytatott
lelkiegészség-védelmi program tapasztalatai, hatásvizsgálata
Szerkesztette
Szélesné dr. Ferencz Edit
2011
A könyv megrendelhető:
Szabó Margit: margitszabo559@gmail.com
marosi Máday István: Individuálpszichológia
A Magyar Individuálpszichológiai Egyesület reprint kiadása,
Arató Ottó előszavával és dr. Bagdy Emőke tanulmányával.
2010
A könyv megrendelhető:
Szabó Margit: margitszabo559@gmail.com
című könyve
KIADÓ: INSTITUT FÜR INTEGRATIVE PSYCHOLOGIE UND PÄDAGOGIK,
Mária Kenessey, Zürich, 2005
MAGYAR NYELVRE FORDÍTOTTA: Utassy Katalin
ISBN 978-963-08-1736-3
SZÉLESNÉ DR. FERENCZ EDIT ELŐSZAVA
A könyv megrendelhető:
Dezse Tibor
Tel.: 30/341-8082
e-mail: dezse.tibi@gmail.com
Major Zsolt Balázs
Mészáros Katalin – Tatárné Kapus Éva
Gyakorlati kapaszkodók elveszőfélben lévő családok segítőinek
IRTÓ Bt.
PMJVÖ Esztergár Lajos Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata
Évtizedek óta dolgozunk segítőként és a segítők segítőjeként is. Meggyőződésünk, hogy a bajba került családok segítése az egyik legnemesebb ugyanakkor a legmegterhelőbb feladat is. Szerteágazó, nehezen „algoritmizálható”, ezért konkrét, kézzel fogható módszerek sem könnyen azonosíthatók – hiszen minden család más és más…
Könyvünkben mégis erre teszünk kísérletet; mégpedig a gyakorlat oldaláról közelítve meg ezt a kérdést. Számtalan a mindennapi munka „sűrűjében” dolgozó kollégával készített interjú alapján gyűjtöttünk össze valós, sikeres eset-, helyzetmegoldásokat. Ezek elemzésére alapozva (az esetekkel alátámasztva, illusztrálva) adjuk közre a lehetséges módszertani megoldások gyűjteményét a mindennapokban előforduló legkülönfélébb problémahelyzetekre vonatkozóan.
Szándékunk és célunk a hétköznapokban, „terepen” dolgozó kollégák, leendő (család)segítők érdemi támogatása, inspirálása az új és önálló megoldások keresésére.
„Olyan jó, hogy látunk konkrét eseteket mások munkájából is, mert sokszor elképzelni sem tudjuk, hogy hogyan lehetne megoldani egy-egy helyzetet; és látva, hogy másnak sikerült, az bennünket is motivál.” (egyik tréningünk résztvevője)
Ennek szellemében kívánjuk, hogy forgassák könyvünket valódi haszonnal saját maguk és klienseik javára.
Major Zsolt Balázs, Mészáros Katalin, Tatárné Kapus Éva
VESZÉLYEZTETÕK ÉS VESZÉLYEZTETETTEK
( fogyatékosság, kompenzáció, integráció) c. kötet
Budapesten a következő könyvesboltokban kapható:
“Osiris” V.ker. Károlyi Mihály u. 16. ( Károlyi Palotában) Tel: 06 1 2664999
“Magister” V.ker. Városház u. 1. Tel: 06 1 3382440
“Flaccus” VIII.ker. Vas u. 15 / a Tel: 06 1 3384197
1. évfolyam 1. szám
1995
ISNN 1219-9842
Tartalomjegyzék
Elõszó – Bugán Antal | 3 |
Az adlerizmus nagysága, halála és újjászületése Magyarországon – Arató Ottó | 5 |
VÁLOGATÁS –
Az 1993-ban Budapesten megrendezett XIX. Nemzetközi Individuálpszichológiai Kongresszus elõadásaiból: |
|
Hogyan tud segíteni az individuálpszichológia, egy posztkommunista társadalomnak a demokrácia kiépítésében? Magyarország példája – Kenessey-Szuhányi Mária | 11 |
Az életstílus megfogalmazásának logikai szerkezete – Prof. Kürthy Tamás | 14 |
A kényeztetés hatása a férfi szerepre – Kárpáti Gyöngyvér | 19 |
Öngyilkosság-megelõzés a Családsegítõ Központban – Simony Emõke | 25 |
Individuálpszichológiai esetelemzés a korai emlékek tükrében, avagy miért nem járt hatással az adekvát szomatikus kezelés egy galactorrhoeás betegnél? – Forgács Attila és Németh Marietta | 27 |
EREDETI KÖZLÉS | |
Gyermek a játékok birodalmában – Individuálpszichológiai játékterápia – Kende B. Hanna | 29 |
KITEKINTÉS | |
Belsõ és külsõ konfliktusok kezelése és kihatásai – Anne-Els Stadler | 37 |
Ki az “én” ? Beszámoló egy autoagresszív fiatal hosszúidejû gyógykezelésérõl – Gertrude Bogyi | 43 |
Pedagógiai gondolatok a szülõi ház, az óvoda és az iskola elkényeztetõ nevelési stílusáról – Jürg Rüedi | 55 |
Preventív, profilaktikus pedagógia – Bernard Paulmier | 63 |
Toxikománia: a fikciótól a valóságig – Georges Mormin | 66 |
HAGYOMÁNYÕRZÕ | |
A gyermek idegessége mint szociális betegség -.Máday István | 71 |
Az élet mint feladat – Bíróné Gráber Emma | 73 |
Könyvismertetés | 74 |
NEKROLÓG | |
In memoriam Kürthy Tamás – Bagdy Emõke | 75 |
Szerzõk, Egyesületi Hírek | 77 |
Felhívás szerzõinkhez | 78 |
2. évfolyam 1. szám
1996
ISNN 1219-9842
Tartalomjegyzék
Elõszó | 3 |
VÁLOGATÁS | |
A xenofóbia jelentkezése Erdély vegyeslakta vidékein – Ambrus Zoltán | 5 |
Fantazma: alkotás vagy menekülés – Nelly Israel | 10 |
Kritikai aspektusok Adler “Közösségérzés” fogalmához – Werner Leixnering | 14 |
EREDETI KÖZLÉS | |
A gyermeki mindenhatóság ábrázolása a görög mitológiában – Kende B. Hanna | 17 |
Az adleri individuálpszichológia és a kereszténység – Kárpáti Gyöngyvér | 24 |
Játszóház – Miklós-Dienes Lidia, Boross Zoltán, Magyar Erzsébet | 27 |
A család individuálpszichológiai szemlélete, vagy a családkonstelláció mint a lelki fejlõdés egyik faktora – Ferencz Edit | 32 |
KITEKINTÉS | |
Az adleri individuálpszichológia analitikus gyermek- és fiatalkorú pszichoterápiája – Anne-Els Stadler, Karl Heinz Witte | 36 |
HÍRADÁS | |
Az individuálpszichológia útjain az Amerikai Egyesült államokban – Sándor József | 50 |
Egy amerikai IP kongresszusról – Szilágyi Vilmos | 52 |
HAGYOMÁNYÕRZÕ | |
Utókori elõszó – Arató Ottó | 55 |
Utószó – Bagdy Emõke | 57 |
Szerzõk, Egyesületi Hírek | 61 |
Felhívás szerzõinkhez | 62 |
3. évfolyam 1. szám
2006
ISNN 1219-9842
Tartalomjegyzék
Elõszó | 1 |
Elõszó – Kárpáti Gyöngyvér | 3 |
VÁLOGATÁS | |
Finalitás és prospektivítás – Koronkai Bertalan | 5 |
Vallási változatok napjainkban – Süle Ferenc | 9 |
A személyiségfejlõdés, mint értékõrzõ és értékalkotó folyamat – Antalfai Márta | 14 |
Az embert ért igazságtalanságtól annak kulturális kompenzációjáig – Kende B. Hanna | 20 |
Közösség és érték – Csorba János | 31 |
Az individuálpszichológia értékei az egészségpszichológia számára – Szélesné Ferencz Edit | 35 |
Egyetemi kredit rendszer, mint a neurózis végállomása – Kárpáti Gyöngyvér | 40 |
Az elfogadás öngyógyító ereje – Benczéné Tímár Irén | 45 |
A munkahelyi kiégés és kezelése szupervíziós csoportban pedagógusoknál – Petróczi Erzsébet | 49 |
A „titkok kapujának keresése” IP szemléletû csoport szupervízió tanárokkal.- Nagyné Bejczy Emõke | 53 |
EREDETI KÖZLÉS | |
Borchert „Az ajtón kívül” címû drámája az adleri individuálpszichológia tükrében – Kõ Regina | 58 |
Szerzõk, Felhívás szerzõinkhez | 94 |
4. évfolyam 1. szám
2015
ISNN 1219-9842
Tartalomjegyzék
KÖSZÖNTÉS | |
HANNA 90 – DR. HABIL CSORBA JÁNOS PH.D | 3 |
A JÖVŐ ELŐFUTÁRA – H. POZSÁR BEÁTA | 5 |
TALÁLKOZÁSOM HANNÁVAL – JANDA ZSUZSA | 7 |
TITKOS KERT ÉS REPÜLŐ AUTÓ – DRINÓCZKY VIKTÓRIA | 9 |
VÁLOGATÁS | |
GYÓGYÍTÓ KÖZÖSSÉG – FEJLŐDŐ KÖZÖSSÉGÉRZÉS – SZÉLESNÉ DR. FERENCZ EDIT PH.D.–ILLÉSNÉ VÖRÖS SZILVIA | 17 |
FELÉRNI A CSÚCSRA! – EGY KISFIÚ KÜZDELME A KISEBBÉRTÉKŰSÉG-ÉRZÉSSEL – DR. BÓDI ILDIKÓ | 29 |
NÉPMESE – FÓKUSZMESE – SAJÁT MESE – HERCZEGH TÍMEA | 35 |
A GYÓGYÍTÁS-GYÓGYULÁS MŰVÉSZETE – HOGYAN VÁLIK A GYÓGYULÁS TANULÁSI FOLYAMATTÁ? – BIRIZLÓ-SZABÓ IRÉN |
43 |
EREDETI KÖZLÉS | |
SZIMBÓLUMOK ÉS METAFORÁK JELENTŐSÉGE AZ INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI GYERMEK- ÉS FELNŐTT-TERÁPIÁKBAN – DR. KÁRPÁTI GYÖNGYVÉR | 51 |
A SZÓ NÉLKÜLI TARTOMÁNY – TÖRTÉNETEK EGY MUTISTA ÓVODÁSOKBÓL ÁLLÓ GYERMEKDRÁMA CSOPORTBÓL – BENCZÉNÉ TÍMÁR IRÉN – TÓTH PETRA | 61 |
ELŐADÁS AZ INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIA ÉS A BÖLCSELETI EMBERTAN KAPCSOLATÁRÓL – DR. BÁRÁNY LÁSZLÓ | 71 |
SZERZŐK | 79 |
dvd melléklet
Kende B. Hanna: Szimbólumok és individuálpszichológiai elvek szerepe a pszichoterápiában
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
I.
1999
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
Elõszó | 3 |
VÁLOGATÁS az 1997-98-ban elhangzott individuálpszichológiai elõadásokból | |
Az adleri pszichopedagógia sajátos vonásai – Bernard Paulmier | 5 |
Embertársunk nevelése – individuálpszichológiai gondolatok – Jürg Rüedi | 9 |
Néhány szempont az individuálpszichológiai pszichoterápiában – Csorba János | 15 |
Munkanélküliség okozta neurózis az IP szemszögébõl – Kárpáti Gyöngyvér | 18 |
Elaludni = meghalni? – Kárpáti Gyöngyvér | 22 |
Serdülõkori próbatétel – Szélesné Ferencz Edit | 24 |
A jóga és az individuálpszichológia életbölcselete – Bárány László | 29 |
Az IP használata a pásztori lelkigondozásban – Major Istvánné | 35 |
EREDETI KÖZLÉS | |
Az integratív nevelés alkalmazása az iskolában – Kenesseyné Szuhányi Mária | 39 |
HAGYOMÁNYÕRZÕ | |
Az individuálpszichológia útja – Kulcsár István | 45 |
dr. Arató Ottó búcsúztatója – Kárpáti Gyöngyvér, Sándor József | 54 |
90 éve született Brachfeld Olivér – Csorba János | 57 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
II.
2000
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
VÁLOGATÁS | |
A szabadság jelentése (A MIPE IV. Vándorgyûlésének megnyitóbeszéde) — Kárpáti Gyöngyvér | 3 |
Csoportfoglalkozások idõskorúak szociális otthonában — Bánföldi Györgyné | 5 |
Az intézményi idõsgondozás és az adleri életfeladatok — Szabó Margit | 10 |
Vázlat Alfred Adler munkásságának gondolati ívérõl — Bárány László | 13 |
Az individuálpszichológia és a pedagógia kapcsolatáról — Bárány László | 18 |
KUTATÁS | |
Pedagógusok közérzete napjainkban — S. Petróczi Erzsébet— Fazekas Márta—Tombácz Zsuzsanna—Zimányi Mária | 23 |
FORDÍTÁS | |
Kisebbértékûség-érzések az egyénnél és a csoportban I. — Brachfeld Olivér (Válogatta, fordította és sajtó alá rendezte dr. Csorba János). | 33 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
III.
2002
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
Válogatás | |
MIPE VI. vándorgyűlésének bevezetője (Ózd, 2001. április 6-7.) — Kárpáti Gyöngyvér | 3 |
Az individuálpszichológiai csoportterápia és csoportdinamika — Bugán Antal | 5 |
Problémás gyerekek gyermekpszichodráma-terápiája — Kende B. Hanna és a gyermekpszichodramatista csoport | 12 |
A Down-kóros gyerek szocializációs problémái —Sandrine Coupaud, Chantal Olivér | 18 |
Pszichoszomatikus tünet mélylélektani gyökerei — Kárpáti Gyöngyvér | 22 |
Fordítás | |
Kisebbértékűség-érzések az egyénnél és a csoportban II. — Brachfeld Olivér
(Válogatta, fordította és sajtó alá rendezte dr. Csorba János) |
27 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
IV.
2003
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
Válogatás | |
Előszó — Szélesné Ferencz Edit | 3 |
Gyermeki szervbeszéd a szülői gyászról— Miklós-Dienes Lidia | 5 |
Az angyalok a mennyben vannak — Benczéné Tímár Irén | 8 |
Egy fiúról, aki fegyver volt a szülei kezében— Lukácsné Papócsy Ágnes | 13 |
Az individuálpszichológiai szemléletű bátorító pedagógia alkalmazása 8-15 éves gyermekek önismereti csoportjában— Greguss Márta | 17 |
Ki vagyok én? Ufó, Cigányfeleség, Mérnök-tanár? —Kárpáti Gyöngyvér | 24 |
Az anya halála —Kárpáti Gyöngyvér | 32 |
Világos határok, végtelen szabadság —Nagyné Kasza Ilona | 35 |
Kutatás | |
Individuálpszichológiai kérdőív serdülők részére — Csorba János | 38 |
Fordítás | |
Emberölés a családban — Gertrude Bogyi (Fordította: Ferencz Edit) | 43 |
Az integráló individuálpszichológiai rövidterápia (IKT) – a jövő gyógymódja — Szuhányi Mária (Fordította: Ferencz Edit) | 49 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
V.
2006
Gyermekpszichodráma 1.
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
Kende B. Hanna – A gyermeki mindenhatóság, az öngyógyítás szerepe az individuálpszichológia gyermekterápiájában. Az „Osgyermek” és az „Isteni Kópé” | 4 |
Dr. Kárpáti Gyöngyvér – A gyógyító és az értéket teremtő kreativitás | 9 |
Hajdú Judit – A brutalitás. Az agresszió szerepe, megjelenési formái és kezelése a gyermekpszichodrámában | 12 |
Janda Zsuzsa és Varga Melinda – A Gyermekpszichodráma gyógyító ereje | 17 |
Fülöp Kata és Benczéné Timár Irén – „Általatok megszerettem önmagam” – Egy kamasz pszichodráma-csoport története | 21 |
Szebeni Viola. -Vencel és a sárkány | 27 |
REJTVÉNY-JÁTÉK | 29 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
V.
2007
Gyermekpszichodráma 2.
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
Frenkl Sylvia – Morenoi gyermek pszichodráma Magyarországon | 5 |
Alfons Aichinger – Pokémonok, powerrangerek, spidermanek és terminátorok a csoport-terápiában | 14 |
Kende B. Hanna – Virtuális Világ és/vagy Varázsvilág | 23 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
VI.
2009
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
TANULMÁNYOK | |
Gyermek a változó világban – Kende B. Hanna | 5 |
Albert Schweitzer a közösségérzés Nobel-díjasa – dr. Kárpáti Gyöngyvér | 18 |
SZAKDOLGOZATOK | |
A fogyatékosság-tudat kialakulása és megjelenése látássérültek énképében – Németh Orsolya Zsuzsa | 22 |
Madách Imre: Az ember tragédiája szereplőinek viszonya és viselkedése az individuálpszichológia elméleteinek tükrében – Kleiber Ágnes | 33 |
ESETTANULMÁNY | |
Egy serdülő individuálpszichológiai esettanulmánya – Pinterics János | 44 |
ELŐADÁS | |
Terápia helyett prevenció! – dr. Kárpáti Gyöngyvér | 57 |
FORDÍTÁSOK | |
Közelkép Adlerről részletek és kivonatok Phyllis Bottome Adler-életrajzából – válogatta és fordította – dr. Bárány László | 61 |
A klasszikus adleri elmélet és gyakorlat Henry T. Stein, Ph.D. – Martha E. Edwards, Ph.D. részlet fordította – Tóth Judit | 67 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
VII.
2011
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
Előadások | |
Szervi fogyatékosság hatékony kompenzációja az adleri neveléslélektan és bátorító pedagógia segítségével – dr. Kárpáti Gyöngyvér | 5 |
A bátorításra alapozott gondolkodás a neveléstanokban – dr. Brezsnyánszky László | 13 |
Életstílus-változás – teljes ember – dr. Kárpáti Gyöngyvér | 17 |
Segítség! Felnőnek! (Szerepazonosulások változása egy felnövő gyermekcsoportban) – Horváth Andrea és Veres Júlia | 21 |
A szülőkkel való munka próbatételei a gyermek-pszichoterápiában – Szélesné dr. Ferencz Edit | 25 |
tanulmány | |
„Rám figyeljetek!” Individuálpszichológiai egyéni kamaszterápia leválási trauma kapcsán – dr. Krasznai Judit | 31 |
Fordítás | |
Individuálpszichológiai tanácsadás és pszichoterápia 12. fejezet: Csoportmunka – Fordította: Szilágyi Judit | 37 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
VIII.
2014
ISSN 1586-4391
Tartalomjegyzék
ESETTANULMÁNYOK | |
Kisebbértékűségi komplexus lányok serdülőkori válságában az apakép jelentőségével – dr. Kárpáti Gyöngyvér | 5 |
Pár – és családterápia Alfred Adler és Virginia Satir közös tézisei alapján – Tóth-Vajna Rita | 13 |
TANULMÁNYOK | |
Az érvényesülési törekvés nagy kihívása: új élet kezdése külföldön – Menczigár Erika | 17 |
A szívinfarktus és a stressz kapcsolata – Rafael Beatrix, Balog Piroska ...….…………… | 23 |
A prioritások személyiségtipológiai jelentősége – Tárnyik Olivér …………….…………… | 27 |
ELŐADÁSOK | |
Mozgásszervi betegségben szenvedő egyének rehabilitálása és keresztyén lelkigondozása – Medgyesi Anikó | 31 |
Rendőrségi eljárás, avagy kapcsolathelyreállító eljárás? – dr. Petróczi Erzsébet Ph.D. – Bagóné Domokos Márta |
35 |
FORDÍTÁS | |
Alfred Adler: A gyermek gyöngédség iránti igénye – Szélesné dr. Ferencz Edit Ph.D. | 39 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
KÜLÖNSZÁM
2000.
Tartalomjegyzék
TARTALOMJEGYZÉK | 1 |
Ajánlás — KÁRPÁTI Gyöngyvér | 3 |
Preface — Georges MORMIN | 4 |
A bántalmazás és a bűnözés logikája — François COMPAN | 7 |
Az értékfelfogás alakulása és a deviancia individuálpszichológiai megközelítésében — BUGÁN Antal | 10 |
Hátrányos helyzetű fiatalok kisebbértékűség-érzése, agresszivitása és szociális érzéke — Yannick LE JAN | 13 |
IP-technikák alkalmazhatósága a szupervízióban. A szupervízió helye a gyermekvédelmi szakemberek továbbképzésében — NAGYNÉ BEJCZY Emőke | 16 |
A gyermekvédelmi szakemberek hivatástudatának fejlesztése individuálpszichológiai megközelítésben — KOZMA Judit | 19 |
Toxikománia és a határérzékelés zavarai — Henri GUILLET | 23 |
A szőke cigánylány – patológia és kultúra — BIRIZLÓ-SZABÓ Irén és BIRIZLÓ Mihály | 26 |
A közönyösség mint a bántalmazás egyik formája. Megjelenése az emlékekben és az álmokban — Denise CHAILLET | 29 |
A közös táborozás szükségessége — URBANICS Júlia | 31 |
Az individuálpszichológia szerepe az iskolai kudarc megelőzésében — Bernard PAULMIER | 34 |
A varázssál. A kudarc megelőzésének lehetőségei az alternatív iskolában — KERÉKGYÁRTÓ Judit | 37 |
Állami gondozott serdülők életstílusának jellegzetességei és korrekciós lehetőségei — SZÉLESNÉ FERENCZ Edit | 41 |
Az első pszichotikus epizódok és további alakulásuk — Maria Cristina GALEAZZI | 44 |
A gyermekkori veszélyeztetettség szerepe a neurózisok patogenézisében — KÁRPÁTI Gyöngyvér | 47 |
A toxikománia megelőzése — Pierre ERMERY | 52 |
IP szempontok a serdülők pszichoterápiájában — CSORBA János | 56 |
Az incesztus leleplezése — Georges MORMIN | 62 |
Csoportterápia és pszichodráma a veszélyeztetett gyerekek szocializálásában — KENDE Hanna | 66 |
Sikeres kompenzáció vagy deviancia — André SCHAMELHOUT | 70 |
Korai trauma feldolgozása rajzok, álmok és korai emlékek segítségével — KENESSEY–SZUHÁNYI Mária | 73 |
Szervi és pszichikai kisebbértékűség IP-kezelése. Orvos és pszichológus együttműködése pszichoszomatikus prevencióban — MAGYAR Erzsébet és MIKLÓS–DIENES Lídia | 76 |
LOGIQUE DE LA MALTRAITANCE / DELINQUANCE — François COMPAN | 79 |
FORMATION DE LA CONCEPTION DES VALEURS ET DE DÉVIANCE DANS LA PERSPECTIVE DE LA PSYCHOLOGIE INDIVIDUELLE — BUGÁN Antal | 82 |
SENTIMENT D’INFERIORITÉ ET AGRESSIVITÉ LE SENS SOCIAL CHEZ LES JEUNES EN DIFFICULTE — Yannick LE JAN | 78 |
APPORTS DE LA PSYCHOLOGIE INDIVIDUELLE EN SUPERVISION ET PLACE DE LA SUPERVISION DANS LA FORMATION DES SPÉCIALISTES CHARGÉS DE LA PROTECTION DE L’ENFANCE
— NAGYNÉ BEJCZY Emőke |
88 |
APPORTS DE PSYCHOLOGIE INDIVIDUELLE DANS L’ÉVOLUTION DE LA CONSCIENCE PROFESSIONNELLE DES SPÉCIALISTES DE L’ENFANCE — KOZMA Judit | 91 |
TOXICOMANIE ET TROUBLE DES LIMITES — Henri GUILLET | 94 |
LA GITANE BLONDE Pathologie et culture — SZABÓ Irén | 97 |
L’INDIFFÉRENCE, UNE FORME DE MALTRAITANCE SES MANIFESTATIONS DANS LES SOUVENIRS ET DANS LES RÊVES — Denise CHAILLET | 100 |
SOCIALISATION EN GROUPES D’ENFANTS EXCLUS, MARGINALISES, PRÉSENTANT DES SYMPTÔMES PATHOLOGIQUES — URBANICS Júlia | 103 |
LA PSYCHOLOGIE INDIVIDUELLE,DANS LA PRÉVENTION DE L’ECHEC SCOLAIRE — Bernard PAULMIER | 106 |
L’ÉCHARPE MAGIQUE. POSSIBILITÉS DE PRÉVENTION
DE L’ÉCHEC DANS UNE ÉCOLE ALTERNATIVE — KERÉKGYÁRTÓ Judit |
109 |
CARACTERISTIQUES ET POSSIBILITÉS DE CORRECTION DU STYLE DE VIE DES ADOLESCENTS
ELÈVES EN INSTITUTIONS — SZÉLESNÉ FERENCZ Edit |
113 |
PREMIER EPISODE PSYCHOTIQUE ET SON DEVENIR — Maria Cristina GALEAZZI | 117 |
RÔLE DES CARENCES INFANTILES DANS LA PATHOGÈNESE DES NEVROSES — KÁRPÁTI Gyöngyvér | 120 |
LA PRÉVENTION EN TOXICOMANIE — Pierre ERMERY | 125 |
MÉTHODES DE LA PSYCHOLOGIE INDIVIDUELLE DANS LA PSYCHOTHÉRAPIE DES ADOLESCENTS — CSORBA János | 129 |
DU DÉVOILEMENT DE L’ACTE INCESTUEUX — Georges MORMIN | 134 |
THÉRAPIE DE GROUPE ET PSYCHODRAME DANS LA RESOCIALISATION DES ENFANTS EN DANGER — KENDE Hanna | 138 |
ENTRE COMPENSATION REUSSIE ET DEVIANCE — André SCHAMELHOUT | 142 |
TRAITEMENT DES TRAUMATISMES INFANTILES À L’AIDE DE DESSINS, DE RÊVES ET DE SOUVENIRS D’ENFANCE — KENESSEY–SZUHÁNYI Mária | 145 |
TRAITEMENT DE L’INFÉRIORITÉ DES ORGANES ET DU SENTIMENT D’INFÉRIORITÉ;
COLLABORATION MEDICO-PSYCHOLOGIQUE DANS LA PRÉVENTION DES TROUBLES PSYCHOSOMATIQUE— MAGYAR Erzsébet és MIKLÓS–DIENES Lídia |
149 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
KÜLÖNSZÁM
2004 / I.
Kézikönyv pedagógiai vezetőknek, tanároknak, individuálpszichológiai tanácsadóknak és szülőknek.
Szerzők: Francis X. WALTON Ph. D.
Robert L. POWERS M. A.
Tartalomjegyzék
TARTALOMJEGYZÉK | 2 |
BEVEZETÉS | 5 |
ÉRTENI A GYERMEKET | 8 |
A VISELKEDÉS CÉLIRÁNYOSSÁGA | 8 |
A NEVELETLEN, BÁTORSÁGÁT VESZTETT, BÜNTETETT GYERMEK | 8 |
A HELYTELEN MAGATARTÁS NÉGY TÉVES CÉLJA | 9 |
A HELYTELEN MAGATARTÁS EGYEDI CÉLJÁNAK FELISMERÉSE | 9 |
A GYERMEK MAGATARTÁS-VÁLTOZÁSÁNAK ELŐFELTÉTELE | 11 |
A GYERMEK VÁLTOZÁSÁNAK MEGSEGÍTÉSE | 14 |
TÉVES CÉLKITŰZÉSEK: | 14 |
1. FIGYELEMFELKELTÉS | 14 |
2. HATALOM | 16 |
3. BOSSZÚÁLLÁS | 17 |
4. REZIGNÁLTSÁG | 18 |
AZ OSZTÁLY CSOPORT-MŰKÖDÉSE | 19 |
AZ OSZTÁLY ÖSSZEHANGOLÁSA | 19 |
AZ OSZTÁLY SZEREPE A TANULÓK VISELKEDÉSÉNEK FELISMERÉSÉBEN | 20 |
A TÉVES VISELKEDÉS CÉLJAINAK MEGTÁRGYALÁSA | 20 |
AZ OSZTÁLY-BESZÉLGETÉS JELLEGE | 21 |
HIBÁS NEVELÉSI STÍLUSOK | 22 |
TÚLZOTT FÉLTÉS ÉS KÉNYEZTETÉS | 22 |
ELNYOMÓ, AUTOKRATA (ELLENTMONDÁST NEM TŰRŐ) NEVELÉSI MÓD | 23 |
FÖLÉRENDELT – ALÁRENDELT VISZONY | 23 |
FELELŐSSÉG ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS | 24 |
MIT TEHET A PEDAGÓGUS? | 24 |
MIT TEHET AZ ISKOLA VEZETÉSE? | 25 |
MIT TEHET A SZÜLŐ? | 26 |
ÖTLET TÁR KAMASZOKHOZ | 30 |
ÖSSZEGZÉS | 33 |
INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIAI FÜZETEK
KÜLÖNSZÁM
2004 / II.
Kézikönyv pedagógiai vezetőknek, tanároknak, individuálpszichológiai tanácsadóknak és szülőknek.
Francis X. WALTON Ph. D.
Tartalomjegyzék
TARTALOMJEGYZÉK | 2 |
BEVEZETÉS | 5 |
I. RÉSZ: ELÉRNI AZ EGYÜTTMŰKÖDÉST OTTHON | 7 |
A TINÉDZSEREK MEGÉRTÉSE | 7 |
A VALAHOVÁ TARTOZÁS KÍVÁNSÁGA | 7 |
SZIDÁS. | 7 |
A SZÜLŐI MAGATARTÁS HIBÁS FELFOGÁSAI | 8 |
A DÉDELGETŐ SZÜLŐ | 8 |
A KÉNYEZTETŐ VISZONY JELEI | 10 |
A KÉNYSZERÍTŐ SZÜLŐ | 13 |
A KÉNYSZERÍTŐ SZÜLŐI BÁNÁSMÓD JELEI | 14 |
MIVEL VÁLTHATJUK FEL, ÚJÍTHATJUK MEG… | 16 |
AZ ELKÉNYEZTETETT KAMASZ | 16 |
AZ ELLENÁLLÓ KAMASZ | 17 |
A hatalom: a legáltalánosabb téves cél a tinédzserek viselkedésében | 18 |
Problémamegoldás választásos módszerrel | 22 |
A következmények felhasználása, mint a fegyelmezés módszere | 24 |
Logikus következmények | 24 |
BÁTORÍTÁS, MINT IRÁNYÍTÁSI TECHNIKA | 25 |
Speciális módszerek a tinédzserek bátorításához | 25 |
AZ ALKOHOL ÉS MÁS DROGOK HASZNÁLATA, AZ ABÚZUS | 28 |
A SZÜLŐK KÜLÖNLEGES LÉPÉSEI | 28 |
A TÉVES MAGATARTÁS ÁLTALÁNOS CÉLJAI | 29 |
FIGYELEMFELKELTÉS | 29 |
HATALOM | 30 |
BOSSZÚÁLLÁS | 30 |
ALKALMATLANSÁGÉRZÉS, REZIGNÁLTSÁG | 31 |
IZGALOM | 31 |
A TIZENNYOLC ÉVES FELNŐTT | 32 |
OLDD MEG MAGAD A FELADATODAT | 32 |
KÖZEL A „VÉGSŐ MEGOLDÁSHOZ” | 32 |
II. RÉSZ: ELNYERNI AZ EGYÜTTMŰKÖDÉST AZ ISKOLÁBAN | 34 |
A FELELŐSSÉG MEGOSZTÁSA | 35 |
A TISZTELETTELJES LÉGKÖR AZ ÖSZTÖNZŐ! | 36 |
AZ ÖSZTÖNZÉS TECHNIKÁI A KÖZÉPISKOLÁBAN | 36 |
OSZTÁLYMEGBESZÉLÉSEK | 36 |
TANÁRI CSOPORTMEGBESZÉLÉSEK | 40 |
TANÁR–DIÁK CSOPORTMEGBESZÉLÉSEK | 41 |
KÖZÖSSÉGI HELYISÉG | 41 |
EBÉD – EGYÜTT | 41 |
AZ EGÉSZ ISKOLÁT KÉPVISELŐ TANÁCS | 42 |
SZÜLŐI TANULÓCSOPORTOK | 42 |
A FEGYELMEZŐ UTASÍTÁSOK MINIMALIZÁLÁSA | 42 |
ÚJ KORSZAK AZ ISKOLÁBAN | 43 |
AZ ISKOLAI ÉLET SZABÁLYOZÁSA | 43 |
A FEGYELMEZETLEN DIÁKOK MEGNYERÉSE AZ ÉLET HASZNOS OLDALÁNAK | 43 |
A HELYTELEN MAGATARTÁS CÉLJAI AZ ISKOLÁBAN | 44 |
TIPPEK TANÁROKNAK | 48 |
A FIGYELEMFELKELTÉS CÉLJÁNAK KEZELÉSE | 48 |
A HATALOM CÉLJÁNAK KEZELÉSE | 49 |
A BOSSZÚ CÉLJÁNAK KEZELÉSE | 49 |
A KÍVÜLÁLLÁS CÉLJÁNAK KEZELÉSE | 50 |
AZ ÉRDEKTELENSÉG CÉLJÁNAK KEZELÉSE | 51 |